fbpx

Diszlexia

diszlexia, fejlesztés, Tomatis, diszlexia fejlesztés

Először is fontos leszögezni, hogy a diszlexia nem betegség, hanem az idegrendszeri érésében keletkezett zavar. Maga a görög eredetű elnevezés is erre utal: dys = nehézség, lexis = szavak, beszéd.

Mik a diszlexia tünetei?

Adiszlexia diszlexia a leggyakoribb tanulási zavar, ami gyenge, lassú olvasást, olvasási nehézséget jelent függetlenül attól, hogy a diszlexiás gyerekek általában, más területeken okosak. A diszlexia akadályozza őket a kommunikáció ezen formájában, azaz nehezen, lassabban, hiányosan szereznek információt az írott szövegből, gyengébb a szövegértésük és a helyesírásuk, így kevésbé tudják képességeiket kibontakoztatni, mint társaik, hisz többször értelmezhetetlen számukra az olvasott szöveg. A diszlexiás számára az olvasás nem az ismeretszerzés, szórakozás egyik lehetőségét jelenti, hanem fáradságos munkát, szinte legyőzhetetlen nehézséget. S jóllehet értelmük ép, teljesítményük mégis elmarad a tőlük elvárhatótól.

Miről ismerhető fel korán diszlexia?

Ilyenek lehetnek pl. a megkésett beszédfejlődés, súlyos beszédhibák, mozgásfejlődési szakasz hiánya, ügyetlen mozgáskoordináció, tér-idő érzékelés nehézsége. De még ha ezeket meg is lehet figyelni egy gyermeken, nem egyöntetű a diszlexia fennállása. Ha több tünet előfordul, érdemes szakember segítségét kérni.

A diszlexia nehezíti a tanulást

Az iskolában gyakran szenved kudarcot a diszlexiás – hisz jelenlegi oktatási rendszerünk kimondottan merev,csak a mérhető teljesítményt értékeli –, a kudarc pedig a tanulók nagy részében szorongást, depressziót, agressziót, magatartási, viselkedési zavart vált ki, sőt akár pszichoszomatikus betegségek gyökere is lehet. A diszlexiával küzdőknek gyakran a beilleszkedés is gondot okoz: az osztály olykor kiközösíti őket, bűnbakká vagy az osztály bohócává válhatnak. Rendszerint előfordul teljesítményszorongás, valamint önértékelési, önbizalom probléma is, mert az érintett látván a többiekhez mért saját gyengébb teljesítményét, butának tarthatja magát. Illetve sokszor éppen a felnőttek vélik hanyagságnak, lustaságnak, hogy ők elégtelenül olvasnak. Ezek a gyerekek rengeteg szidást kapnak emiatt, miközben óriási erőfeszítéseket tesznek! Összességében az olvasáson kívül az egész tanulást visszaveti a diszlexia, – gondoljuk egy szöveges matematikai feladatra. Éppen ezért nagyon fontos a diszlexia időben történő felismerése, a terápia, fejlesztés megkezdése!

Mit kínálunk mi a diszlexia tünetei ellen fejlesztésre?

Lévén a diszlexia tanulási zavar, így a Tomatis terápiával fejleszthető.

Az általunk kínált fejlesztés a diszlexia tüneteinek csökkentésére a készségek tágabb területét fedi le. Mindenfajta emberi kommunikáció (beszéd, írás, olvasás) alapja a jó észlelés (az információk pontos, jó feldolgozása), így ennek fejlesztését elsődlegesnek tartjuk. Ezért a terápia során kialakítjuk, erősítjük a bal agyféltekében történő feldolgozást, fejlesztjük a mozgást, ritmust, észlelést, hallást, beszédkészséget. Ezzel megalapozzuk az olvasást, írást, azaz a tanulást, csökkentve a diszlexia tüneteit. És ha a gyerek teljesítménye javul az iskolában, jobban fogja érezni magát az osztályban, jobban érzi magát a bőrében, így kevesebbet fog rendetlenkedni, jobb lesz a magatartása is. Összességében könnyebb lesz minden résztvevő számára.

 

Anya csengője (egy diszlexiás gyerek élete)

 

Unger Ágnes   +36 30 270 3320   Budapest, Borsó u. 4.   ungeragnes(a)trening-fejlesztes.hu


Szegedi Ágnes

Győr +36 20 416 66 40

www.hangletra.hu

dr. Csényi Bernadette

Kecskemét +36 30 972 89 23

Farkasné Bánffy Réka

Bp. XVI. ker. +36 70 266 04 12