A neurofeedback egy gyógyszermentes ADHD alternatív módszer, amely valós idejű EEG-adatokat használ. Segít a kliensnek az agyát edzeni, hogy képes legyen figyelmét fókuszálni, a hirtelen impulzusokat kontrollálni, a végrehajtó funkciókat javítani - írja a Additude c. lap több kutatásra hivatkozva.
Az 1970-es évek óta az ADHD-ban (fő problématerületek: figyelemzavar, viselkedészavar) valamint más neurológiai rendellenességekben szenvedő klienseknél neurofeedback tréninget alkalmaznak, mely az agyat edzi. A kutatók vizsgálatai szerint a neurofeedback fejlesztés során két eredmény bizonyított:
1. Az agyhullámok változásai mérhetőek és a fejlesztés befejezése után is megmaradnak.
2. Az agyhullámok javulása a viselkedés javulásához vezet: leginkább a tartós összpontosításhoz, az impulzivitás csökkenéséhez és a tanulási környezeten kívüli figyelemelterelés csökkenéséhez. Tehát a hiperaktivitásban jellemző tünetek, mint a figyelemzavar és a viselkedészavar tartósan csökkennek.
Egy ADHD-s, figyelemzavaros fiú és édeasanyja tapasztalata a neurofeedback mószerről
Sam szeint leginkáb a figyelmzavar javult nála: a fejlesztés megkezdése óta "megnyílt az elméje", ami szerinte komoly szerepet játszik az iskolai teljesítményében, az írásképében, sportban, pályaválasztásában.
Az ADHD, figyelemzavar számokban
Évről évre nő az SNI-s gyerekek száma a KSH adatai szeint. Közéjük tartoznak a diganosztizált ADHD -sok is. A 2012/13- as tanévhez képest a 2020/21-es tanévre számuk több, mint megduplázódott: 6481 súlyos figyelemzavar és 3093 súlyos magatartászavar szerepel a nyilvántartásban. Ezen felül a BTMN-es diákok között is többen küzdenek az ADHD tüneteinek különböző fokával, illetve több diáknak nincs diagnózisa, így ebben a rendszer ők nem jelennek meg. A neurofeedback fejlesztés mindannyium számákra segtíséget jelenthet az ADHD tüneteinek, valamint a figyelemzavar csökkentésében.