fbpx
Skip to main content

ADHD, figyelemzavaros hiperaktivitás, viselkedészavar

Hiperaktivitás, figyelemzavar fejlesztés

Tanköteles korú gyerekek közül a Statisztikai Hivatal adatai alapján összesen kb. tízezren kaptak hiperaktivitás vagy figyelemzavar diagnózist, ám ez a szám csupán a Sajátos Nevelésigényűeket (SNI) takarja, a Beilleszkedési, Tanulási és Magatartási Nehézséggel (BTMN) diagnosztizált gyerekeket még nem tartalmazza.
Sokan úgy az óvodás, mint iskolás korban impulzívan, olykor agresszívan, figyelmetlenül viselkednek környezetükkel, vagy saját magukkal szemben. S jóllehet saját maguk is érzékelik ezt és igyekeznek feltűnő viselkedésükön változtatni, „megjavulni”, a következő hasonló helyzetben mégis azonnal visszaesnek régi viselkedésmintájukba, újra és újra elvesztik önmaguk felett a kontrollt. A köztünk élő nyugtalan, nyüzsgő, örökmozgó csemeték komoly fejfájást okoznak szüleiknek, a családjuknak. Óvodában, iskolában különösen megnehezítik a pedagógusok dolgát (ami aztán többnyire megint a szülőkre hullik vissza). Igen gyakran már óvodás korban ezeket a kicsiket hiperaktívnak nyilvánítják.


Mi állhat a hiperaktivitás, figyelemzavar tünetegyüttes hátterében?

Sok esetben a magatartási tüneteket különböző részképességek zavara, elmaradása okozza. Gyakori a zajbeli beszédértés nehézsége, ami nagyon nagy terhet jelent az idegrendszernek. Vagy a kommunikáció fejlődésében fennálló nehézségek (pl. beszédhibák) miatt akadályozott lehet az olvasás-írás elsajátítása, ami hatványozott terhet ró a tanulóra, így elfáradva gyengül a figyelme és rendetlenkedni kezd. Ha a különböző részterületeket fejlesztjük, javul a figyelem, a viselkedés, az iskolai beválás.
Szerencsére ezek a készségek fejleszthetőek, tanulhatóak. Úgy a Tomatis, mint a neurofeedback tréning jótékony, gyógyszermentes megoldás lehet különböző területek fejlesztésére, képességek elsajátítására.

Valóban pszichiátriai betegség a figyelemzavar és a hiperaktivitás?

Az ADHD-t, illetve az ezzel összefüggésbe hozott rendellenességeket manapság igen gyakran pszichiátriai szerekkel kezelik. Sok szülő, gyerek, család számára ez a megoldás elegendő, megfelelő. Mások viszont szeretnének gyógyszermentes támogatást, megoldást találni. A szülők által meghozandó döntés mindenképpen nagyon nehéz, hiszen
a gyermeke egészségéről, tanulásáról, fejlődéséről, jövőjéről, később a társadalomba való beilleszkedésükről van szó.
A nemzetközi emberi jogi szervezet, az Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért Alapítvány munkatársai ezeket a kérdéseket veszik sorra a következő riportban.